Dovolím si tvrdiť, že najrozporuplnejším bodom návrhu je tzv. “právo veta“ zriaďovateľa školy voči kandidátovi na post riaditeľa v rámci prvého návrhu rady školy. V dôvodovej správe – osobitná časť k tomuto vládnemu návrhu sa uvádza nasledovné: „Návrhom sa upravuje doterajší mechanizmus predkladania návrhov rady školy na kandidáta na riaditeľa školy alebo školského zariadenia tak, že zriaďovateľ nie je povinný prvý návrh rady školy akceptovať s odôvodnením, ale vyhlási druhé výberové konanie. Výsledok druhého výberového konania je pre zriaďovateľa záväzný. Navrhovanou úpravou sa umožňuje zriaďovateľovi vstupovať do výberového konania.” Čo to v praxi znamená? Znamená to, že zriaďovateľ školy (napr. obec, mesto, VÚC) nemusí nutne akceptovať prvého navrhovaného kandidáta na post riaditeľa školy, a teda prvý návrh rady školy. Odhliadnuc od významného zásahu do kompetencií rady školy sa umožňuje zriaďovateľovi priamo ovplyvniť výberový proces, a tým pádom zvýšiť šance zriaďovateľom preferovaného kandidáta.
Aké sú možnosti, ak chceme zabrániť negatívnym dopadom v prípade schválenia daného návrhu? Ako môžeme za daných okolností posilniť pozíciu skutočného zástupcu rodičov, žiakov a pedagogických zamestnancov, rady školy? V návrhu zákona nie sú špecifikované kritériá pre obsahovú formu zdôvodnenia. To znamená, že ak už zriaďovateľ nebude akceptovať prvého kandidáta odporučeného radou školy, musí to patrične zdôvodniť. Musí zdôvodniť, prečo neakceptoval odporúčanie, aj keď daný kandidát splnil všetky stanovené kritéria, či už po zákonnej, alebo odbornej stránke.
Každopádne, predmetný bod návrhu, ktorým vládna strana otvára dvere politikárčeniu aj v tak citlivej oblasti akou je základné školstvo, môže mať reálny dopad na kvalitu vzdelávacieho procesu. Riaditeľ školy má významné právomoci, okrem iného predkladá rade školy len na vyjadrenie a zriaďovateľovi už na schválenie návrhy na počty prijímaných žiakov, návrhy na úpravy v učebných plánoch a v skladbe vyučovaných voliteľných a nepovinných predmetov a predpokladané počty žiakov v týchto predmetoch, návrh rozpočtu školy. Áno, potenciálne “dosadený riaditeľ“ predkladá návrhy na schválenie zriaďovateľovi, ktorý “ho potenciálne dosadil“. Rada školy, orgán, ktorý by mal byť hlavným činiteľom v týchto procesoch, ostáva len v pozícii pozorovateľa.
Som toho názoru, že je nutné brať do úvahy názory relevantných inštitúcií akou Slovenská komora učiteľov (SKU) bezpochyby je a viac načúvať názorom ľudí, ktorí ovplyvňujú výchovu našich budúcich generácií. Pretože práve títo ľudia sa v prieskume realizovanom SKU, do ktorého sa zapojilo 1 360 riaditeľov či zástupcov škôl a školských zariadení, vyjadrili, že nesúhlasia (až 78,18% opýtaných) s týmto návrhom, ktorý smeruje k posilneniu kompetencií zriaďovateľov vo veci voľby riaditeľa školy. Pevne verím, že vláda Slovenskej republiky zváži tento jasný postoj a nepoškvrní školstvo politikou.