Dnešné deti – budúci dospelí ľudia

Autor: Jana Vološinová | 7.10.2015 o 12:16 | Karma článku: 1,01 | Prečítané:  235x

Život sa rýchlo mení a kladie čoraz vyššie nároky na mladú generáciu z hľadiska jej prípravy na život v rozvinutej spoločnosti. 

Duchovná obroda našej spoločnosti a človeka je neoddeliteľnou súčasťou budovania moderného demokratického štátu. Kultivovaný ľudský duch, vysoká duchovná kultúra a silné mravné vedomie sú predpoklady, ktoré podmieňujú efektívnosť spoločenských zmien.

Dnešné deti – to sú budúci dospelí ľudia, od nich závisí ďalší rozvoj našej spoločnosti. Disponujú širokou poznatkovou bázou, no menej už ovládajú aplikáciu a tvorivé spracovanie poznatkov a zároveň hodnotenie dôležitosti a významnosti poznatkov. Pobyt v škole im poskytuje málo príležitostí na prežívanie, málo sú pripravované na citový život, ich emočné nasýtenie je nedostatočné, i keď oblasť emocionálneho rozvoja je viac považovaná za záležitosť rodinnej výchovy.

Výchova a až potom vzdelávanie

Tradičná škola človeka profesionalizuje, ale nepoľudšťuje, socializuje, ale nepersonalizuje. Škola pripravuje žiakov pre ďalšiu školu a nie pre život. Tradičná škola je pasívna, reproduktívna. Pasívna škola je súčasne antisociálna aj antiindividuálna. Narastá ohrozenie dieťaťa – 50 % žiakov v škole prechádza obdobiami úzkosti, ktoré majú na nich dlhodobý vplyv. Žiakovo prežívanie ovplyvňuje jeho výkon až v 45 % – emotívny, ustrašený, strémovaný alebo neurotický typ podáva len polovičný výkon, najmä v stresovej situácii. Podľa McLeenovej teórie mozgovej triunity v momente ohrozenia preberá riadenie správania človeka limbický systém a človek nie je schopný sa učiť. Preto bezpečné ľudské prostredie a neprítomnosť ohrozenia a strachu či úzkosti, znamenajú až 90 % úspechu v učení. Sebaznehodnocujúce sebapoňatie žiaka je horšie ako jeho nižšie schopnosti. Vzťah sebapoňatia (sebavedomia) a prospechu je výraznejší ako vzťah inteligencie a prospechu.

Tradičné vyučovanie, v ktorom je ústrednou postavou učiteľ, treba nahradiť školským vyučovaním s dominantným postavením dieťaťa. Odrazom nových snáh je prúd, ktorého cieľom je človek – osobnosť. Cieľom je tiež výchova a až potom vzdelávanie – poľudštenie spoločenstva ľudí.

Slobodný, autentický a tvorivý rozvoj

Výchova v našom poňatí je najširším termínom, ktorý v sebe zahrňuje vzdelávanie. Tradičná škola povýšila vzdelávanie za cieľ školy. Humanistická koncepcia povyšuje za cieľ školy výchovu a nie iba vzdelávanie. Humanizmus a demokracia sú najvyššie hodnoty ľudskej spoločnosti, bez ktorých nemôžeme plniť svoje poslanie. Škola, ktorá sa riadi ideálmi humanizmu a demokracie, rozvíja také duchovné hodnoty, ako sú mravnosť, ľudskosť, pokora, láska a iné. Výchova v takejto škole smeruje k dokonalejšej forme života, k zámernému uspôsobovaniu ľudskej osobnosti a k uskutočňovaniu ideálov ľudstva.

Ak dnes aspoň vo filozofickej rovine uvažovania súhlasíme s predstavou, že život človeka by v budúcnosti mal byť harmonickejší, vyváženejší, že by ľudia mali uvažovať globálnejšie, ekologickejšie, veľkorysejšie, aby mali vnútornú potrebu vlastného duchovného rastu, sebarozvoja, zachovania si svojbytnosti a autentickosti, tak si musíme uvedomiť, že na rozvoj týchto ľudských rozmerov musí prispievať výchova a vzdelávanie. Keďže školské vzdelávanie bude pravdepodobne najrozšírenejšou formu prípravy jedinca na začlenenie sa do života spoločnosti, musíme v ňom dbať o to, aby zabezpečovalo slobodný, autentický a tvorivý rozvoj, vychádzajúci z potenciálnych možností každého žiaka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?